MENGAPA B COMPLEX SHAKLEE PERLU UNTUK KURUS?

Assalamualaikum dan salam bahagia.

Harini saya ingin berkongsi tentang B Complex. Sebut ke tentang B Complex ramai yang risau bila consume tambah berat badan malah selera makan menjadi-jadi.

Pengalaman saya sendiri, B complex ni adalah produk pertama yang saya amalkan pada tahun 2011. Masa tu saya ambil sekali dengan set penyusuan yang lain ada Vitalea, Vitamin C dan Alfalfa. Ni antara produk pertama saya consume set menyusu basic.

Dan hingga kini 2023 saya masih tetap amalkan B Complex dan ia tidak benar sama sekali jika ramai katakan ia mampu naikkan berat badan. Jika anda memang nak naikkan berat badan dengan b complex juga ada caranya.

Tapi entry harini nak cerita bagaimana B Complex membantu kita untuk kurus?


B complex Shaklee terdiri dari kumpulan lapan (8) vitamin B iaitu :

1. Thiamin (B-1),

2. Riboflavin (B-2),

3. Niacin (B-3),

4. Pantothenic acid (B-5),

5. Pyridoxine (B-6),

6. Folic acid (B-9)

7. Cobalamin (B-12) dan

8. Biotin.


MENGAPA B COMPLEX SHAKLEE PERLU UNTUK KURUS?
Kandungan B Complex Shaklee


Fungsi-fungsi vitamin B Complex Shaklee secara ringkas

Vitamin B1 - penting untuk pecahan karbohidrat dan membantu menukarkan glukos[ gula ringkas] dan karbohidrat kepada tenaga. Kekurangan vitamin B1 untuk akan menyebabkan glukos dan karbohaidrat hanya tersimpan dalam badan. Apabila ia berterusan, ia akan menjadi salah satu punca berat badan bertambah, kegemukkan dan hilang bentuk tubuh badan yang asal.

Vitamin B2 (Riboflavin) – untuk fungsi thyroid normal dan metabolisma

Vitamin B6 (Pyridoxine) – mengatur penghasilan hormon thyroid dan metabolisma. B6 sangat penting dan diperlukan untuk penukaran glikogen[ tenaga yang tersimpan ] kepada glukos[ gula dalam darah].

Vitamin B5 (Pantothenic Acid) – kekurangan vitamin ini boleh mengganggu kapasiti tubuh dalam penggunaan lemak

Vitamin B3 (Niacin) – untuk penghasilan hormon thyroid normal dan berfungsi dalam Glucose Tolerance Factor (GTF) / Faktor Toleransi Glukosa yang akan dilepaskan apabila kandungan gula dalam darah meningkat.


MENGAPA B COMPLEX SHAKLEE PERLU UNTUK KURUS?
6 Sebab Pilih B Complex Shaklee


Oleh itu, pengambilan vitamin-vitamin ini sebenarnya sangat diperlukan oleh tubuh kita untuk kestabilan metabolisma atau keupayaan sistem tubuh untuk menukar makanan dan lemak kepada tenaga.

Kekurangan salah satu vitamin ini akan menyebabkan gangguan kepada tahap metabolisma tubuh. Jadi amatlah penting bagi kita memastikan pengambilan vitamin yang lengkap setiap hari.


MENGAPA B COMPLEX SHAKLEE PERLU UNTUK KURUS?
Manfaat B Complex Shaklee


So lepas ni jangan takut nak consume b complex pula tau. Dan faktor jika amalkan b complex naik selera makan mahupun tambah berat itu kerana masalah metabolisme badan. Malah faktor emosi juga kurang minum air juga punca naik selera badan.


Berminat nak cuba?

Dapatkan produk Shaklee pada harga lebih jimat dengan mendaftar ahli Shaklee serendah RM35 atau belian point 100UV ( RM390 ke atas) layak dapat Free Keahlian Shaklee😍

Boleh terus hubungi saya
Puan Raihan 017-2549388 atau terus klik sini link wasap

Jemput follow
FACEBOOK  : Raihan Idris
INSTAGRAM : Shaklee.bykakrehan
TIKTOK         raihan_785
 

Pos Shaklee seluruh Malaysia.








 


Ulasan

  1. Ada yg risau mkn b complex selera makan naik. Sebenarnya jika ada ilmu b complex ni bagus untuk kurus

    BalasPadam

Catat Ulasan